Binnen bedrijven wordt te weinig gebruik gemaakt van informatie over klanten en bedrijfsprocessen. Bijna de helft van de managers zegt dat de beschikbare managementinformatie hen niet helpt bij het nemen van belangrijke beslissingen. Slechts 32 procent van de managers denkt klanten beter te kunnen bedienen op basis van de beschikbare informatie.
Dit blijkt uit een
enquête van
Well-founded onder ruim 200 managers bij uiteenlopende bedrijven. "Het is onbegrijpelijk dat de helft van de managers aangeeft dat de beschikbare informatie niet helpt bij het nemen van beslissingen," zegt ir. Marc Nuijten, managing partner bij Well-founded. Volgens hem is dit vooral opmerkelijk als je bedenkt dat Nederlandse bedrijven alleen al in 2009 voor ruim 7,5 miljard hebben geïnvesteerd in informatiesystemen. "Informatie bepaalt in toenemende mate het concurrentieverschil tussen marktleiders en -volgers. Kijk naar bedrijven als Google, Bol.com en Wehkamp.nl. Bij deze bedrijven gaat het niet alleen om het leveren van producten en diensten. Men is hier vooral bezig om klanten door en door te leren kennen, patronen te ontdekken in gedrag en de interne processen hierop af te stemmen," aldus Nuijten.
Beslissingen
Uit de enquête van Well-founded, komt verder naar voren dat de informatie waarover managers beschikken te wensen overlaat. Niet alleen draagt de informatie volgens managers niet of nauwelijks bij aan het beter bedienen van klanten, ook blijkt dat een op de vijf managers de informatie doorgaans te laat ontvangt. 46 procent van de managers vindt de beschikbare informatie niet betrouwbaar en slechts 45 procent van de managers is tevreden over de eigen informatieafdeling. Al met al geen uitkomsten die tevreden stellen en dat vinden de managers zelf ook. Maarliefst 69 procent van de ondervraagde managers is van mening dat de data in de bedrijfsinformatiesystemen beschouwd zou moeten worden als strategische activa. Activa die essentieel is voor het onderscheidend vermogen van de onderneming.
Analyse
Omvangrijke investeringen zijn niet direct nodig om te kunnen beoordelen of de data in bedrijfsinformatiesystemen waardevolle en strategische informatie bevat. Wel vereist het tijd, visie, analytisch vermogen en wat creativiteit. De slag die het management moet maken is de beschikbare informatie uit de databases halen en deze vervolgens gebruiken om klanten beter te bedienen. "Data zijn het goud van de organisatie en in dit informatietijdperk kun je het je niet permitteren om dat in de grond te laten zitten," aldus Nuijten.